Abivahendid karpa timmimiseks

Discussion in 'Õpetused' started by indrek009, Juuli 3, 2015.

  1. indrek009

    indrek009 Member

    95
    0
    6
    Karburaatori seadistamine nõuab eelnevat kogemust ning arusaama selle tööpõhimõtest, et eristada erinevaid konditsioone kuhu suunas segu parajasti paigast ära on ning mida teha, et see timmi saada. Siinkohal on aga 2 abivahendit neile kes asjaga eelnevalt eriti kokku pole puutunud, kuid kellele teema huvi pakub ning soovivad ennast antud alal täiendada.

    1) Manuaalne tooreklapp.
    Ei pea silmas seda mida saab lülitada otse karpa küljest vaid seda millel on 1,5m kaabel ning mille saab paigaldada sellisesse kohta kus seda sõidu ajal näppida on võimalik ( CN-Partsis Stage6 oma ~15€ Dellorto PHBG karpadele).
    Kui mingis gaasi asendis on kahtlus, et segu on ühele või teisele poole paigast ära, siis tõmba tooreklapp välja ning vaata mis mootor teeb.
    Näide: Oletame, et masin liigub poole gaasiga paremini kui täis gaasiga. Tõmbad täis gaasiga tooreklapi välja ning kui masin hakkab veel hullemini liikuma, siis on peadüüs liiga suur. Kui võtab täitsa pöörded maha nagu sureks välja, siis peaks peadüüsi ~20 ühikut väiksema vastu vahetama ning uuesti proovima (st segu oli ülirikas). Tooreklapi välja tõmbamine rikastab segu igas gaasisiibri asendis.
    Segu timmida kindlasti ainult korralikult töösooja mootoriga, vastasel juhul ei saa päris õiget tulemust.

    2) EGT andur (Exhaust gas temperature gauge) ehk väljalaske gaaside temp andur.

    Mõnevõrra täpsem, kui manuaalne toores, eriti täppsitimmimise jaoks, kuid parima tulemuse saavutaks neid koos kasutades. Kui valmis asi tuuningpoest maksab seal seal 100€ kanti, siis DIY variant (mis on sama täpne), läheb maksma alla 20€.

    Vaja läheb multimeetrit (millega saab ka kõikvõimalikud teised elektrisüsteemi diagnostika tööd rolleril ära teha)
    ning Temperatuuriandurit (K-Type thermocouple)

    Lisaks tuleb summutile muidugi selle jaoks üks M6 keermega mutter ~12cm kaugusele silkust keevitada ning auk puurida.
    [​IMG]

    EGT'ga saab timmida segu 1/4 gaasi pealt kuni täisgaasini.
    Temperatuur sõltub nii segust kui pööretest. Enne muidugi masin korralikult soojaks sõita ning arvestada, et näidu ajaline lag on ~ 5 sek.

    Rolleril mida on mootori poolelt väheke järgi aidatud võiks pöörete/temp graafiks olla midagi sellist:

    11k - 510c
    10k - 480c
    9k - 440c
    8k - 400c
    7k - 370c

    Silmas peaks pidama seda, et temp ei läheks kunagi üle 600c. Kuidas sellega aga segu timmi saada? Võtame eelneva näite, kus täis gaasiga on minek kehvem, kui poole gaasiga. Kui EGT näitas poole gaasiga sõites tempi 430c ning täis gaasiga näiteks 380c, siis on selge, et peadüüs on liiga suur ning asja on vaja vähendada.

    Kui on selline visuaalne tagasiside andurilt õpid ka kiiremini mootori häälest aru saama mida asi parasjagu tahab.

    Keevitamise võimaluse puudumisega võib paljudel probleeme tekkida. Tallinnas saan soovi korral 5€ eest TIG keevitusega ühe roostevaba mutri sinna keevitada - kellel peaks vaja minema.
     

Jaga seda lehte