Kuidas CPI/Keeway mootorit tuunida.

Discussion in 'Õpetused' started by non-smoking, Nov 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. non-smoking

    non-smoking New Member

    77
    0
    0
    Sisukord
    1. CPI mootori ajalugu
    2. Süütesüsteem
    3. CPI mootori võimsust vähendavad asjaolud (räägime viimasest uuendusest, 2003a.+ rolleritest

    3.1.Silinder
    3.2. Karter
    3.3. Ülekanne
    3.4 Variaatorülekanne/rihm/ sidur

    4. TUUNING
    4.1. Klapide mehanism 2t (reed valve)

    CPI ja Keeway kasutavad hetkel ühte ja sama mootorit. (2000aastast-tänaseni on CPI 90% sama) (alla on toodud siis mida peaks jälgima)

    KOOSTAMISJÄRGUS!

    1. CPI mootori ajalugu

    1) Enne 2000 aastat kasutas CPI minarelli Horisonataal mootorit (sama, mis Yamaha Neosel tollel ajal)
    *Karburaator oli 12mm.
    *Väntvõlli variaatoripoolne diameeter oli 12,8mm ja sõrm 10mm.

    2) 2000 aastal loodi Minarelli horisontaal mootorist lähtudes uus nn. CPI oma mootoriblock, mis on väga sarnane Minarelli horisontaal mootorile.
    Erienevused siis: (mitte välimised)
    1. Väntvõlli variaatoripoolne diameeter 15,7mm. ja sõrme diameeter jäi 10mm.
    2. Uus variaator (sama mis Derbi atlantisel).
    3. Mikuni 16mm karburaator.
    4. Rihma pikkus muutus, sest variaatori ja tagumiste taldrikute vahe suurendati.
    5. Võeti kasutusele 110mm sidur

    3) 2003 aastal muutis CPI oma mootoriblocki.
    Suuremad muudatused:
    1. Lühendati ülekannet.
    2. Võeti kasutusele uus silinder . (piiratud)
    3. Piirati karteri läbipuhuvust.
    4. Võeti kasutusele Euro summutid.
    5. Väntvõlli sõrme diameeter muudeti 10mm pealt > 12mm peale.

    (See on peaegu samasugune nagu Keewaygi, erinevused:
    1. Puudub karpa elektriline soojendus/keeway-l
    2. Silinder võib erineda. (sobivad mõelamd-mõlemale)
    3. väike erinevus jahutustaldikus.

    On olemas ka CPI gtr mootor, mida toodetakse minarelli tehases, sealt ka tuleb masina hinnaklassivahe.


    2. Süütesüsteem (mõistetavas keeles)

    [​IMG]




    3. CPI mootori võimsust vähendavad asjaolud (räägime viimasest uuendusest, 2003a.+ rolleritest).

    3.1. Silinder

    Tegin väikese võrdluspildi Minarelli tehase silindrist(3XJOO) ja Keeway tehase silindrist (3XYOO)
    Pilidil on näha Ülevoolukanalite vahel olevat seina.
    Minarelli omal on see kordades õhem ning ülevool on parem.

    [​IMG]

    Nii kui tuunite masinat ja panete peale juba sportsummuti siis jälgige silindri puhul sellist asja, et silindri väljalaske port ei oleks VÄIKSE näpu suurune, võrrelge seda sportsummuti avaga. (vaata pilti)

    [​IMG]

    [​IMG]


    3.2. Karter
    Piirati karterit. Nagu pildilt on näha siis parempoolne karteri kanal on väiksem vasakpoolsest, mis katab ära osa silindri ülevoolukanlist.

    [​IMG]

    Karter pärast piiraja eemaldamist.

    [​IMG]

    3.3 Reduktorülekanne

    Tehase ülekanne:

    1.PRIMARY: 13/52
    2.SECUNDARY: 13/44


    Aeroxi(minarelli horisontaal)

    1.PRIMARY: 12/48
    2.SECUNDARY: 14/43


    Kuidas arvutada ülekande suurust?
    Võtma CPI ülekande näiteks
    Jagame suurema arvuga hammastega olevad hammakad oma liigi väiksematega:

    1. PRIMARY: 52 / 13 = 4
    2. SECUNDARY: 44 / 13 = 3,3846


    Nüüd arvutame kogu ülekande suuruse:

    Selle saame nii kui korrutame kokku primary ja secundary saadud tulemused

    4 * 3,3846 = 13,5384 (mida väiksem see factor tuleb seda suurem on lõppkiirus)

    Sellest saab ka valemi tuletada.
    Suuremate hammastega olevad hammakad korrutad oma vahel ja jagad need mõlema väiksema korrutisega.

    Võtma näiteks Aeroxi ülekande:

    48 *43 / 12 *14 =12,2857 (mida väiksem see factor tuleb seda suurem on lõppkiirus)

    Arvutame nüüd välja CPI ülekande erinevuse aeroxi omast %-liselt

    13,3846 = 100%
    12,2857 = x%

    teeme ristkorrustise
    13,3846x = 1228,57 / 13,3846
    x =91,78 %

    See tähendab seda, et CPI ülekanne on üle 8% aeglasem, mis ligikaudu kaotab GPS-i 5km/h tippkiirusest. (Vanade spidomeetrite järgi loe vähemalt 10km/h)

    Siin toon siis välja soovitused mida teha
    Vaheta oma SECUNDARY ülekanne ära:
    1. 50cc stockide puhul piisab täiesti 10% kiiremast ülekandest.

    2. 70cc puhul paneksin mina juba kuni 16% kiirema ülekande.( 70cc polini/malossi sport, corsad, mhr reblicad jne)

    3. Kõvemad 70cc silindrid nagu high end silindrid(mhr /evo /manston) kuni 21%


    Enne kui pole ülekannet vahetanud siis füüsikaliselt ei ole võimalik saada suuremat kiirust kui 100km/h kui just su masin ei suuda revvida pöödeid nii 12 500rpm.
    Mis aga eeldab juba high end silindrit, süütesüsteemi, tohutut karburaatorit ja bensiinikulu ja vastavat summutit ja veel palju pisidetaile.
    Sportmalm 70cc silindriga saab kiiruseks koos sportvario ja muu hea seadega
    85-90km/h
    midrace silindritega vastavalt koos sportvariaatoriga 90-95km/h

    Endal on peal POLINI secundary ülekanne suhtega 42/15, mis annab ülekande factoriks 11,2 ja on tehase ülekandest pikkem 16,3%. Ja tippkiirusekasv oli 10km/h!
    Spido seierist siis nii palju, et 50cc stock silindriga laseb spido põhja, koos sportsummutiga. (spidod aastast 2003 kuni 2005 CPI ja keewaydel sama, mitte elektroonilsed)


    3.4. Variaatorülekanne/ rihm/ sidur


    [​IMG]
    Variaator

    Sport variaatori, õige rihma, jahutustaldrikuga võib masin saavutada 5km/h tippkiiruse kasvu GPS-i. vana spido järgi nii 10km/h vähemalt.

    Endal on peal Malossi MHR2 variaator( see mis kuulub over range kiti)
    Selle mõõtmed on natukene suuremad 100mm ja tippkiiruse kasv võib sellega olla 8-12km/h õiges seades. See variaator ei sobi kahjuks Tehase väntvõllile.
    Mull on enamus asju ümber ehitatud.

    Rihm

    CPI/Keeway tehase rihm on väga kehv.
    Tuleks vahetada mõne parema tuuningrihma vastu.
    VÕI
    osta mitte uus tehase rihm, vaid osta rihm, mis on mõeldud Minarelli short karterile.
    Sellised rollerid on näiteks: Aprilia Sonic, Yamaha axis, Yamaha Zest, Yamha Breeze, Malaguti F10, Malaguti Yesterday ja veel palju teisi.
    Rihma pikkus on natukene pikem CPI/keeway rihmast, mis tagab suurema variaatori tööala.
    Parandab eelkõige kohaltminekut ja võib ka tippkiirust tõsta.

    Minarelli short karteri tehase rihm on pikem CPI tehse rihmast 4mm
    Sport rihm on pikem CPI tehase rihmast 12mm.


    Sidur (sidurivedrud/survevedru)
    CPI sidurid on 110mm ja kolme käpalised.
    SIDURIVEDRUD
    Peale sobivad 107mm minarelli sidurivedrud.
    Aga, kes oma masinat korralikult timmi tahab ajada see ei lähtu neist andmestest, sest näiteks minarelli 107mm sidurile mõeldud kollased vedrud ei anna samat tulemust, mis minarelli mootorile ja 107mm sidurile.
    Kui tahate masinat timmi ajada siis see on ikka suur katsetamise asi ja lihtsalt sidurivedrude värvusele lähtuda ei saa.
    Kõige õigem moodus, esiteks tuleb jälgida vedru pikkust siis vaadata vedrutraadi paksust kui ta on stocki lähedane siis arvatavasti ei ole ta eriti jäik.
    Painuta vedru ja hinda selle jäikust võrreldes stockiga.

    Kui tahte et masin haakuks 8000+ rpm peal siis pole tehase siduriga enam midagi
    teha, sest isegi piaggio kõige jäikemate sidurivedrudega, mis olid õige pikkusega ei suutnud ma seda teha.

    SURVEVEDRU

    Survevedru on jällegi sama, mida kasutatakse minarelli horisontaalmootoriga.

    Kui sul on täiesti stock masin siis Malossi valge survevedru muudab terve kiirenduse ühtalseks ja saavutad tippkiiruse mõned sekundid varem.

    Kui sul on juba masinal peal sportsummuti siis soovitan panna malossi kollase survevedru koos torsion controliga(allpool on sellest hiljem juttu)
    Kui tahad väga rõhutada kiirendust ja masina äkilisusut võid proovida ka malossi punast või polini sinist survevedru, kuid maitse asi.

    Kui masin on juba 70cc siis soovitan soojalt malossi punast survevedru või polini sinist

    (Need survevedru soovitused ühtivad ainult tehase kehva variaatoriga. Kui juba variaator ära vahetada siis sport 70cc võib proovida ka kollast survevedru)



    Survevedru istub ilusasti tagumiste taldrkiute soonde, kuid jälle esineb üks probleem.
    Siduripoole ta nii hästi ei istu.
    Nagu te teate siis kui tagumised taldikud laiali lähevad siis siduri poolne taldrik keerab end ehk teeb umbe veerand pööret. Survevedru surutakse kokku samas on puutes kogu aeg taldriku metall surveverdu metalliga ja keeramise ajal tekib negatiivne hõõrdumine. Mis muudab ülekande mehanismi kehvemaks.
    On välja leiutatud selline asi nagu torsion control malossi poolt, mis on plastmassilisest materjalist ja pannakse surveverdu otsa, mis tagab parem töö.
    See vidin on mõeldud nii Minarellilidele kui ka piaggiodele ja nendega ühtivate mootoridetailidega maisnatele. Neil on see negatiivne hõõrdumine väiksem kui CPI-del kuid ikkagit on see kasulik.
    Tuleks osta Minarelli mootorile mõeldud torsion control. Ja see tuleks CPI-l paigutada orginaalsiduriga taldrikute poole (vajab väikest modimsit kuid tehtav!)
    Kui omate juba sportsidurit tuleks see panna siduri poole.
    Endal on see vidin peal, aga kasutan hetkel Delta clutch sidurit.
    Väike pilt asjast:
    [​IMG]






    4. TUUNING


    4.1. Klapide mehanism 2t (reed valve)



    Tehase reed valve näeb välja selline, siin on ainult carbon fiiber klapilahed, mul ei olnud plekk-klapilehti käepärast:
    [​IMG]

    Kalpid mängivad väga tähtsat rolli masina tuunimisel, sest klapid saavad väga suurt koormust.
    Tühipööretel(1500rpm) käivad klapilehed ühes ainsas sekundis 25 korda kokku-lahku.
    Kui pöörded tõusevad 7500rpm peale kuhu enamus tehase seades masinaid jõuab siis käivad klapid juba 125 korda kokku-lahku ühes sekundis.
    Tuunitud maisnatel juba veel rohkem kuni 150-250* korda sekundis.
    Mõelge, mis kiirus see on!
    Tehase poolt on klapilehed metallist (plekk-klapilehed), mis ei ole mõeldud suurema koormuse jaoks kui 125 korda sekundis.
    Selle jaoks tuleb osta carbon fiiber klapilehed(üleval pildil olemas), mis taluvad suuremat koormust paremini. Kui on juba tõsisemalt tuunitud masin, võib lihstalt juhtuda selline asi, et plekk-klapid läheavd katki ja lendavad mootorisse, ning võivad terve mootori ära rikkuda.

    Tuuningu juures üks olulisemaid asju on see, et tuleb mahutada võimalikult palju ja kiiresti karterisse õhku. Carbon fiiber kalpid soodustavad seda aga kui on juba masinal kõvem tuuning peal siis sellest jääb aga väheks. On kaks varianti kas ostate omale tuuning reed valve komplekti või siis tuunite oma reed valve süsteemi ära.(HOIATUS! soovitan seda neil teha kellel pea-kupu sees piisavalt mõistust ja pädevust on)

    [​IMG]
    Seda vahet võib suurendada kuni kaks korda ja tingimusel, et kasutate carbon fiiber klappe. Kui kasutate plekk-klappe siis võin teile juba ära öelda, et on suur töenäosus, et klapid purunevad või kaotavad oma omadused ning masin ei lähe 100% tööle peale paari korda pöördesse laskmist.


    SÜÜTETRUMMLI eemaldamine

    Keerate mutri lahti
    Alati ei ole vaja tõmmitsaid, saab ka asju mõistusega lahendada. (vt pilti)
    Kopudades õrnalt vastu näidatud kohta ja siis keerata trummlit edasi pool pööret ja koputada uuesti ja trummel tuleb väga lihtsalt lahti. Piisab hästi õrnast koputamisest.
    HOIATUS! tugev koputamine võib magnetid lahti lüüa.

    [​IMG]

    Siis kui trummel eemaldatud, keerake lahti kõik võimalikud poldid ja eemaldage kõik asjad. Enne karteri poolte lahutamist jälgige ka seda, et olete eemaldanud ka stopperi (vt pilti)

    [​IMG]
     
  2. Yamamoto

    Yamamoto New Member

    40
    0
    0
    Koostasin siis väikese õpetuse kuidas tuunida oma CPId
    Hinnad on suht samad kõikidel mudelitel.

    Alustan siis:p




    1. Eemalda variaatori piiraja. Tee ise ( Kui kaan ei tule lahti siis, kahele poole kruvarid vahele ja vaikselt hamriga koputad)

    2. Pane suurem düüs (70-ne) (Suurusi peab ise proovima ja parima leidma) 45 kr ja eemalda õhufiltrilt see kummitoru kust õhk filtrisse sisse tuleb. Tee ise

    3. Tõsta karpa nõela ühe astme võrra kõrgemale. Tee ise
    Kiirus peaks olema 70 km/h spido järgi.
    Kui vahetada ära kõver leegitoru siis tõuseb kiirus 80km/h-ni aga kui on plaanis panna sportsummuti, siis ei ole mõtet seda raha raisata.

    4. Pane alla sportsumpa näiteks: Next-R , mis annab CPI all head performancit. 1800kr
    Kiirus peaks spido jägi juba 100km/h olema (loe numbreid spidost edasi)
    Kiirendus on jama aga parem kui stock masinal. Sportsummti tahab saada kõrgemaid pöördeid, et korralikult tööle hakkata.

    5. Vaheta ära Rullid CPi stock variaatorile võib kohe julgelt 4,5g rullid panna. Nendega saavutad sa kohe alguses kõrged pöörded, mida sportsummuti vajab.
    Kiirendus on Juba enam vähem. Rullikud maksavad 100-200kr.

    6. Pane jäigemad sidurivedrud 150kr. Kiirendus on juba Cpi kohta väga hea. (võid ka survevedru ära vahetada) 7% u. jäigema vastu.

    7. Tahad veel paremat kiirendust Osta 17,5mm karburaator 1200kr.
    Kiirendus on hea ja max kiirus küündib 110 km/h spido järgi.

    8. Tahad paremat lõppkiirust, vaheta ära variaator. 1200kr
    Kiirus on umbes 120km/h spido järgi.

    9. Kui jääb lahjaks siis osta 50cc spotsilinder, sellega ei pea kohe koos väntvõlli vahetama. aga laagrid võiks
    Siis on kiirendus väga hea ja tippkiirust ei oska öelda kuna ei ole kogemust.
    10. Pane 70cc sportsilinder. Athena racinguga tõuseb tipp kiirus spido järgi 160km/h. (seal jääb ette spido plastik, mis tuleb ära lõigata, et spidomeetri seier saaks edasi liikuda. Väntvõll.

    Kiirenuds on jõhker!
    11. Pane 70cc sportsummuti saad veel parema mineku ja lõppkiiruse.

    12. Kui jääb veel tippkiirusest puudu siis vaheta ära ülekanded.
    13. Pane Sportsidur. Pole kogemust

    Need kiirused on välja toodud ainult ÕIGE sedistusega.

    GPS-i on need kiirused u. 110 km/h -115km/h
    Kõik on kogemuste põhjal välja toodud.
    Edu ehitamisel ja raha raiskamise
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Jaga seda lehte