Erinevate tuuningjubinate kohta kirjutatud veidike nende olemusest ja hingeelust. Võibolla kohati veidi liiga pinnapealne, kuid täiesti asjatudmatule peaks abiks olema. Tuuning summutid Üks esimesi muudatusi, mida peaks tegema 2-taktilise mootori juures on sportsummuti lisamine. 2-taktilise mootori summuti aitab suurendada maksimaalset pöörete arvu ja annab mingis kindlas pööretevahemikus maksimaalse võimuse. Vahemik sõltub konkreetsest summutist. Tavaliselt kasvab sportsummuti lisamisel võimsus 1 hobujõu võrra. Selle maksumuse juures on see märkimisväärne kasv. 2- taktilisel mootoril pole madalatel pööretel tavaliselt väändemomenti, sportsummuti lisamisel suurenevad pöörded ja ka väändejõud. Tavaliselt tuleb sportsummuti lisamisel vahetada ka variaatori rullid, surve ja sidurivedrud. Et kasutada efektiivselt ära kogu mootori võimsus. On raske öelda milline summuti on just Sinu mootorile parim, erinevad summutid on erinevate omadustega. Põhiline mida tuleks siiski vaadata, et summuti vastaks sinu rolleri kubatuuriga. Kui on tulevikus plaan osta ka suurem silindri komplekt siis tuleks summuti valimisel sellega arvestada ja vaadata et need sobiks kokku. Silindrikomplektid Ilmselgelt kõige tähtsam, mis rolleri tuunimisel peaks vahetama on silinder. Suurem silindrikomplekt suurendab Sinu rolleri kubaruuri ja see omakorda annab väga korraliku jõulisa. Siiski, silindri valimine on ka kahe otsaga asi. On olemas niiöelda igapäeva sõidu silindrid ja puhtalt võidusõidu tooted. 50cc originaal silinder (olenevalt mootorist) pakub kuskil 2-5hp ja maksimaalne pööretevahemik kuskil 7000 - 8500. 70cc keskklassi silindrid toodavad kuskil 9hp ja pööretevahemik 8000-10000 On olemas ka sellised silindrid, mis toodavad vabalt ka 20hp ja pöörded üle 14000. Viimne ei sobi ilmselgelt igapäev sõiduks, kuna mootori kuluvus on suur ja võimsus samuti, neid kasutatakse võistlusmasinate küljes. Nüüd tulebki otsustada mis klassi masinat vaja, mis silinder vastab ootustele. Tavalisele keskklassi tüübile on parim lahendus kuskil 9000-12000rpm töötav variant, maksimumvõimsusega natuke üle 10 hp. Kui valid kõrge võimsusega silindri siis pead ostma kindlasti õige summuti sellele silindrile, muidu võib jõud selle taha kinni jääda. Erinevate silindrite ja summutite sobivuse kohta saad infot tootja kodulehelt või foorumitest. Kindlasti tuleks vahetada ka karburaator, et jõuaks silindri ära "toita" Rohkem õhku peab jõudma silindrisse, et see ära täita. Suurem karburaator on otsustava tähtsusega, originaal karburaatoriga täit võimsust võimatu saavutada.Viimastest asjadest tuleks kasuks ka ülekande vahetamine. Põhimõtteliselt annab ülekannete vahetusega kas tõsta tippkiirust või kiirendust. Sellest lugege siit täpsemalt: viewtopic.php?f=47&t=44489 Sport variaatorid Üldlevinud arvamus on see, et uus variaator suurendab tippkiirust. Üdiselt on see vale. Sportvariaator on täpselt sama läbimõõduga nagu originaal, seega on üpris võimatu, et ta saab kiirust tõsta. Tegelikult saab variaator vaid kiirendust paremaks muuta, kuna ta rullikute rajad on sobivama raadiusega ja vajadusel kasutatakse suuremaid rullikuid, et oleks rohkem toetus-pinda mis vähendab kulumist. See tagab originaalvariaatorist parema kiirenduse. Kui teil on niigi hea ja ühtlane kiirendus on sportvariaatori ost suhteliselt raiskamine, kui aga esinevad kiirendusel mingid anomaaliad, ebaühtlane kiirendus ja kohalt hüppamine, võib küll mõelda uue variaatori ostu peale. Muidugi peale uue variaatori soetamist on kindlasti tarvis variaator uuesti mootori omapäradega kokku sobitada (nö: timmida). Sportsidur Sportsidur ei aita kuidagi kaasa teie kiirendusele või siis tippkiirusele. Seda kasutatakse võimsatel rolleritel, et paremini sättida paika siduri haakumismomenti ja vältida siduri libisemist. Sportsiduril ongi siis paar asja mida tasuks jälgida. Kõigepealt klotside arv ja suurus, mida suurem ja mida rohkem klotse seda suurem kokkupuutepind ja parem haakuvus. On ka reguleeritavaid sportsidureid, millel ei pea alati vedrusid vahetama, kui jäikust muuta tahad. Sellega saab mugavalt ja täpselt siduri paika reguleerida, kuidas just vaja. Puudub vajadus osta mitut vedrukomplekti. Survevedru Seda on üldjuhul vaja muuta kui tekib kiirendusse mingi anomaalia sisse, või siis kui tippkiirus pole enam see mis varem. Variaatori rullikud. Muudetakse rullikute kaalu, kui tahetakse korrigeerida kiirendust/timmkiirust. Kehtib seaduspärasus, mida raskem rullik seda aegalsemalt läheb roller pöördesse, halvem kiirendus, kuid veidi parem tippkiirus. Kergem rullik, roller läheb kiiresti pöördesse, kiirendus paraneb, tippkiirus väheneb. Carbon klapid Carbon klappe pakutakse tavaliselt erinevates paksustes, mõte on selles, et mida õhem materjal, seda kergemini reageerib klapp rõhumuutusele karteris. Klapp avaneb juba väikse rõhu mõljul. Tihti suuretel pööretel, kahe töötakti vahel ei lähegi õhuke klapp kinni. Seega on veidi paksem klapp kõrgetel pööretel vastupidavam ja kasulikum. Kuid see eelis selgub ringraja masinate juures, ja lihtsurelikul sõitjal pole vaja nii peeneks vaja asja ajada. Põhipõhjus miks ostetakse carbon klappe on see, et kuna klappidel on hämmastav võime puruneda, siis carboni jäägid käivad mootorist läbi seda kahjustamata. Originaalis on rolleritel enamasti terasest klapilehed. Suurem karbraator. Suurem karburaator on vajalik kui minnakse üle suuremale silindrikomplektile. Karburaatorid jagatakse siis lõõri suuruse järgi, kust mootor õhu ja bensiini segu karterisse tõmbab. Suuremal karburaatoril on tavaliselt ka suurem peadüüs, et kompenseerida suurem õhu pealevool mootorisse. Karburaator peab silindriga kooskõlas olema, liiga suure karburaatori korral tekib probleeme õhu/ bensiini segu paika seadmisel. Ülekanded Peaülekande muutmisel muutub teie mootori tippkiirus suuremaks, aga pöörded väiksemaks. See aitab vähendada jõukadu variaatoris. Samuti pole mõtet ülekannet vahetada originaal silindri puhul. Suurema silindri puhul on vahetatud ülekanne eeliseks. (Liiga pikk ülekanne ei anna juurde tippkiirust.) Variaatori rihm Variaatori rihmu on erinevates paksustes ja pikkustes, need omadused mõjutavad selgelt kiirendus omadusi. Kevlar veorihmad on üpris sarnased originaal rihmale. Kuna nad sisaldavad kevlar kiude, on nad vastupidavamad. Kuid põhimõtteliselt pole seda mõtet vahetada enne, kui originaaliga probleeme tekib. Sidurivedrud. Sidurivedrud määravad ära, mis pööretevahemikus sidur haakub, ja roller vedama hakkab. Sidurivedru tuleks panna vastav rolleri pööretevahemikule, milles on rolleril enam jõudu kiirendamiseks. Mida jäigem vedru, seda hiljem sidur haakub. Tagumine rihmaratas Tuunitud rolleritele pannakse sageli suuremad tagumised veo-taldrikud. Tavaliselt on avanevad nad kaa rohkem "otse"... Originaal veo-taldrikute lahkamisel on näha 3 (või 2) "rada" milles omakorda sees on sõrmed, mis hoiavad "liikuvat osa" "seisva osa" küljes. tuuningu veo-taldrikutel on need "rajad" väiksema raadiusega. Sport väntvõll Enamik juhtudel pole väntvõlli vahetus vajalik. Paljud räägivad et 70cc silinder saab originaal väntvõllist jagu, alati see siiski nii ei ole. Peab päris korralik setting olema, et tekiks selle järele vajadus. Originaal silinder tavaliselt jookseb 7000-8000rpm vahemikus, jõudu toodab alla 5hp. Tavaline, keskklassi 70cc silinder omab kuskil 10hp ja vahemikus 8000-10000. Originaal väntvõll peaks vabalt sellisele koormusele vastu pidama. Kui plaan soetada silindrit sinna 15hp kanti on juba vaja plaanida eelarvesse ka uus väntvõll. "Täiskuu" väntvõll vähendab karteri mahutavust ja see võimaldab parema silindri täituvuse. Kui juhtub, et originaal väntvõllil annab kepsu laager või variaatori nuut otsad, siis tasub osta "tuuningu" väntvõll. Sellegipoolest mõningad "tuuningu" väntvõllid ei ole isegi originaal väntvõlli tasemel ja võivad kiiresti otsad anda, seetõttu tasub enne ostu asjasse süveneda.
aga masinast saab ka ise "viimast" võtta tuleb lihtsalt sisselaske kollektor sisse lihvida ja karpaga ühte mõõtu,karterid lihvida siledaks ja ajada täpselt kõik kanalid kõigega kokku jooksma,silindri kõik kanalid lihvida konarustest puhtaks ja ka õhkjahutusega masinatel annab silindripead maha võtta surveastme tõstmiseks kui kõik täpselt nii ära regullida on tulemus ülihea ja jookseb ka palju kiiremini ja rohkem pöördesse
sisselaske kanaleid ei tohi peegel siledaks lasta kuid jah su jutus on ka tõe ivakest ja isegi lc masinatel annab surveastet tõsta !
silindri pead tuleb maha lihvida aga ei soovita hakata tegema kui ei tea täpselt palju võib võtta jne liiga palju võtad hakkab kolb vastu käima ja natuke peab tal paisumisruumi ka olema see tuleb väga täpselt välja arvestada palju maha võtta
jh oleneb see pool mm võib isegi natuke tunda anda aga kõigeparem ikkagi kui saab piisavalt väikseks ajada põlemiskambri et poleks ülearust tühja ruumi